Close
Warszawa

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

O zaletach jogi napisano już wiele. Warto jednak przypomnieć, że to nie tylko rodzaj gimnastyki, ćwiczeń fizycznych, ale także cały, dość skomplikowany system filozoficzny, który powstał według religioznawców niemalże pięć tysięcy lat temu w Indiach.

Joga to synonim dążenia do doskonałości, uważnego przeżywania tego, co dzieje się tu i teraz oraz indywidualnych doświadczeń mistycznych. Dlatego też osoby, które zajmują się jogą na co dzień, nie mówią o ćwiczeniach, ale o praktyce. Ponadto nie nazywają instruktora trenerem, jak ma to miejsce przy fitnessie czy na siłowni, ale nauczycielem – czyli przewodnikiem na ścieżce rozwoju fizycznego i duchowego w jednym.

Korzyści płynące z jogi

Długotrwałe, systematyczne praktykowanie jej przynosi sporo pożytku, zarówno dla ciała, jak i dla ducha. Traktowanie jej w aspekcie wyłącznie ćwiczeń fizycznych również będzie miało pozytywne skutki. Podobnie jak w stretchingu i pilatesie ciało nabierze lekkości i sprężystości, a mięśnie staną się bardziej elastyczne i mocniejsze. Jednak tylko dzięki codziennej praktyce pełnej zaangażowania będzie można dostrzec także jej zalety dla psychiki. Należą do nich między innymi poczucie głębokiej harmonii ze światem, redukcja stresu, lepsza koncentracja, uspokojenie, umiejętność szybkiego zrelaksowania się podczas trudnych sytuacji, a w końcu także i równowaga emocjonalna.

Odmiany jogi – którą wybrać?

Jest kilka różnych odmian jogi, jak na przykład joga Kundalini, Ashtanga lub – obecnie najpopularniejsza – joga Iyengara. Wszystkie one różnią się między sobą typem praktyki. Jedne stawiają akcent na rozwoju duchowym, inne na bardzo dokładnym wykonywaniu poszczególnych asan, dla innych ważny jest z kolei aspekt filozoficzny. W Polsce najwięcej szkół skupia się na fizycznej części jogi, poprawnie wykonywanych, dynamicznych ćwiczeniach. Osoby początkujące często nie wiedzą, czym jeden rodzaj różni się od drugiego, dlatego warto przejść się na zajęcia do kilku różnych szkół, a następnie wybrać ten typ jogi, który nam najbardziej odpowiada.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu?

W zasadzie wystarczy jedynie kupić dobrej jakości matę do ćwiczeń, koniecznie antypoślizgową i wygodne ubranie, nie krępujące ruchów, ani nie obciskające. Jogę ćwiczy się na bosaka lub w specjalnych skarpetkach bez palców i z otworami na pięty. Koniecznie trzeba pamiętać o prawidłowym oddychaniu, głębokim, spokojnym, świadomym i uważnym. To właśnie sposób oddychania podczas ćwiczeń jest tym, co odróżnia jogę od stretchingu i pilatesu. Dzięki pogłębionemu oddechowi ciało rozluźnia się i napełnia pozytywną energią.

Sesję warto rozpocząć od pogłębionej relaksacji, rozluźnienia całego ciała. W internecie jest spory wybór ikonografik z prostymi sekwencjami dla osób początkujących, dzięki czemu można bez problemu wybrać łatwy zestaw. Po relaksacji przystępujemy do właściwych ćwiczeń, pamiętając przy tym, by każdą asanę wykonywać możliwie powoli i dokładnie, starając się płynnie przechodzić z jednej pozycji do drugiej. Warto pamiętać, że ćwiczenia nie mogą sprawiać bólu, powinny za to być przyjemne. Na zakończenie można położyć się na macie i rozluźnić całe ciało tak, jak na początku. Jeśli wykonanie którejkolwiek asany sprawia trudność, to warto wybrać się do dobrego nauczyciela i poprosić go o pokazanie, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia.